کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
تیر 13, 1401

تفاوت پکیج دیواری و زمینی چیست؟

تفاوت پکیج دیواری و زمینی چیست؟ کدام‌یک برای نصب در خانه یا محل کار شما مناسب‌تر است؟ پکیج دیواری دوام بیشتری دارد یا پکیج زمینی؟

برای سیستم گرمایشی، می‌توانید پکیج زمینی یا دیواری را انتخاب کنید. این دو سیستم از نظر قیمت، عملکرد، دوام، ویژگی‌های اضافی و … با هم تفاوت‌هایی دارند. اگر می‌خواهید بین این دو سیستم یکی را انتخاب کنید، بهتر است ویژگی‌ها و مشخصات هر یک را بررسی کرده و ببینید که هرکدام از آن‌ها، چه مزایا و معایبی دارند. بیایید این موارد را با هم بررسی کنیم.

نگاهی به تفاوت‌های پکیج دیواری و زمینی

برای آنکه بتوانید بین پکیج دیواری و زمینی یکی را انتخاب کنید، باید با تفاوت‌های این دو سیستم آشنایی داشته باشید. برای این بررسی، لازم است تا مشخصات و عملکرد دستگاه را از نظر معیارهای زیر با هم مقایسه کنید:

  • راندمان و مصرف برق
  • عمر مفید و متریال مبدل حرارتی
  • ابعاد و ویژگی‌های طراحی
  • نیاز به اتصال برق
  • مجموعه ویژگی‌ها و اتوماسیون
  • حامل حرارتی و مشخصات آن
  • نوع مشعل و دودکش
  • تفاوت قیمت و مجموعه کلی

راندمان و مصرف برق

اولین تفاوت پکیج دیواری و زمینی را می‌توان در راندمان دستگاه و مصرف برق آن بررسی کرد. معمولاً یک پکیج زمینی جدید، راندمان ۸۸ تا ۹۰ درصدی دارد. البته مدل‎‌های قدیمی‌تر، معمولاً راندمان تا ۸۵% داشتند. این درحالی است که در پکیج‌های دیواری راندمان ۹۰ تا ۹۴ درصدی دارند. هرچه راندمان یک دستگاه بالاتر باشد، مصرف برق آن کمتر است؛ بنابراین می‌توان گفت که یک پکیج دیواری مصرف انرژی کمتری دارد.

عمر مفید و متریال مبدل حرارتی

با بررسی عمر مفید و متریال مبدل‌های حرارتی در مقایسه بین تفاوت پکیج دیواری و زمینی می‌توان قابل اطمینان بودن دستگاه را نیز تعیین کرد. دوام یک پکیج نه تنها تحت تأثیر قطعات استفاده شده و نحوه ساخت آن است، بلکه به متریال‌های استفاده شده هم بستگی دارد.

در پکیح زمینی از چدن برای مبدل استفاده می‌شود. چدن انتخاب خوبی است زیرا در برابر خوردگی آسیب‌پذیر نبوده و مقاومت خوبی دارد. همچنین چگالی و ضخامت چدن هم بالا است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا مبدل‌های حرارتی ساخته شده از چدن، تا ۲۵ سال عمر مفید داشته باشند.

اما در پکیج دیواری، از استیل سبک یا مس برای مبدل‌های حرارتی استفاده شده است. معمولاً استیل گزینه ارزان‌تری است اما به علت نازک بودن، به‌راحتی تاب خورده و زنگ می‌زند. عمر مفید چنین مبدل‌های می‌تواند حدود ۱۲ تا ۱۳ سال باشد. اما مس گزینه بهتری است. مس رسانایی گرمایی و دوام بالاتری دارد اما تنها در مدل‌های گران قیمت استفاده می‌شود.

ابعاد و ویژگی‌های طراحی

عملکرد دستگاه به هیچ‌وجه به ابعاد ساخت آن ربطی ندارد و این تصور که هرچه پکیج بزرگ‌تر باشد بهتر است، درست نیست. معمولاً پکیج دیواری که از نظر ابعاد نسبت به پکیج‌های زمینی کوچک‌تر است، ساختار پیچیده‌تری دارد. در پکیج‌های دیواری تک مداره و دو مداره گازی، بسته به نوع کارکرد ممکن است همه اجزای زیر در یک دستگاه با بدنه کوچک قرار گرفته باشند:

  • یک یا دو پمپ گردش جریان
  • مخزن انبساط بسته
  • فشارسنج
  • دماسنج
  • دریچه هوا
  • دریچه اطمینان

اما در یک پکیج زمینی طراحی ساده‌تری وجود دارد. در این نوع از پکیج‌ها، مخزن انبساط و پمپ نیاز به نصب جداگانه دارند که البته در برخی موارد می‌توان از آن‌ها صرف نظر کرد.

نیاز به اتصال برق

برای انتخاب و نصب یک پکیج باید به اتصال برق در آن دقت کنید. یک فرق پکیج دیواری و زمینی آن است برخلاف پکیج‌های دیواری، تنها برخی از دستگاه‌های پکیج زمینی به اتصال برق نیاز دارند. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از برق استفاده کنید، پکیج زمینی را انتخاب کنید. البته در این صورت باید برخی از عملکردهای دستگاه را به شکل دستی تنظیم کنید. در مورد پکیج‌های دیواری، هیچ گزینه دیگری وجود ندارد و همه آن‌ها به اتصال برق نیاز دارند.

مجموعه ویژگی‌ها و اتوماسیون

سیستم اتوماسیون پکیج‌های دیواری کامل‌تر است و به همین دلیل، استفاده از آن راحت‌تر، ایمن‌تر و ساده‌تر است. این نوع از پکیج‌ها مجهز به یک سیستم ضد یخ‌زدگی، محافظت در برابر گرم شدن بیش‌ازحد و جلوگیری از مسدود شدن پمپ هستند. پکیج‌های زمینی هم به سیستم کنترل گازو جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد مجهز هستند اما کمتر سیستم احتراق خودکار در آن‌ها دیده می‌شود.

حامل حرارتی و مشخصات آن

نوع حامل‌های حرارتی، یک تفاوت پکیج دیواری و زمینی هستند. اینکه چه نوع سیستم حامل حرارتی را می‌پسندید، روی انتخاب سیستم گرمایش شما تأثیر می‌گذارد.

پکیج‌های زمینی می‌توانند با هر حامل حرارتی کار کنند و برای گرم کردن خانه‌های تابستانی یا مکان‌هایی که به شکل دائمی در آن زندگی نمی‌کنید، مناسب هستند. این نوع از پکیج‌ها مشکل یخ زدن یا کاهش فشار را ندارند؛ اما در یک پکیج دیواری نمی‌توان از ضد یخ استفاده کرد. دلیل این مسئله، ویسکوزیته و سیال بودن حامل حرارتی و تأثیر منفی آن روی مبدل‌های حرارتی استیل یا از جنس مس است. اگر این معیار را در نظر بگیریم، پکیج زمینی انتخاب بهتری خواهد بود.

نوع مشعل و دودکش

یکی دیگر از موارد تفاوت پکیج دیواری و زمینی را می‌توان در نوع مشعل و دودکش آن بررسی کرد. در پکیج‌های دیواری از مشعل‌های همیشه روشن استفاده می‌کنند درحالی‌که مشعل استفاده شده در پکیج زمینی، یک یا دو مرحله‌ای است. بیایید ببینیم هریک از این مشعل‌ها چطور کار می‌کنند:

  1. مشعل تک مرحله‌ای، تنها می‌تواند به حالت روشن یا خاموش باشد و حالت‌های میانی ندارد.
  2. مشعل دو مرحله‌ای، می‌تواند با رگولاتوری با قدرت ۵۰٪ یا ۱۰۰٪ کار کند.
  3. مشعل تعدیل‌کننده (قابل تنظیم)، می‌تواند بصورت دستی روی حالت کار از ۲۰٪ تا ۱۰۰٪ قدرت را تنظیم کرد.

ایده‌آل‌ترین روند، حالتی است که در آن سوخت دائماً با حداقل توان سوزانده می‌شود. مشعل‌های تعدیل‌کننده پیشرفته تنظیم دما با دقت بیشتری را فراهم کرده و در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌کنند.

برای دودکش، در پکیج زمینی در اغلب مواقع لازم است تا یک دودکش مجزا را تهیه و نصب کنید. هوای پکیج‌های زمینی حتماً باید به بیرون هدایت شوند. در پکیج‌های دیواری، محفظه احتراق بسته است و هوا از طریق یک دودکش کواکسیال وارد و تخلیه می‌شود. دودکش‌های دو لوله‌ای ساده، نصب راحتی دارند اما در صورت یخ‌بندان شدید، متراکم شده و می‌تواند منجر به یخ‌زدگی و خاموش شدن سیستم شود.

تفاوت قیمت و مجموعه

مهمترین تفاوت پکیج دیواری و زمینی را می‌توان در قیمت آن‌ها بررسی کرد. پکیج دیواری دارای طراحی مدرن‌تر و ساده‌تر بوده و ساختار پیچیده‌تری دارند؛ اما قیمت کمتری نسبت به سیستم‌های پکیج زمینی دارد. دلیل این مسئله، وجود یک بازار رقابتی برای پکیج‌های دیواری است که هم قیمت خرید و هم قطعات یدکی و هزینه‌های سرویس آن، کمتر می‌شود. تقاضای بیشتر برای این محصول، باعث می‌شود تا تولیدکنندگان گزینه‌های بیشتر با قیمت‌های متفاوت را به بازار عرضه کنند.

کدام پکیج برای خانه و آپارتمان بهتر است؟

این که بتوان به‌شکل عمومی و کلی گفت که بین پکیج دیواری و زمینی کدام یک گزینه بهتری برای خرید است، کمی دشوار به نظر می‌رسد. موقعیت‌ها متفاوت بوده و برای هر مکانی، یکی از پکیج‌ها بهتر است. بطور کلی، می‌توان تفاوت پکیج دیواری با زمینی را به شکل زیر بررسی کرد:

  • پکیج زمینی برای گرم کردن فضاهای شخصی، مانند خانه یا ویلاهای کوچک بهتر است.
  • پکیج دیواری با توجه به اندازه کوچک و طراحی ظاهری زیبای آن، برای آپارتمان‌ها گزینه بهتری است.

به‌وضوح می‌توان گفت که پکیج زمینی قابل اطمینان‌تر است زیرا مبدل حرارتی بادوام‌تری داشته و حتی در دماهای خیلی پایین، می‌توان از آن استفاده کرد. اما این نوع از پکیج‌ها فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و برای استفاده در آپارتمان‌ها مناسب نیستند. همچنین پکیج دیواری هم استفاده راحت‌تری داشته و هم ارزان‌تر است.

مقایسه مزایا و معایب پکیج دیواری و زمینی

تا اینجا تفاوت بین پکیج دیواری و زمینی را بطور کامل بررسی کردیم. اما برای خرید یکی از این سیستم‌های گرمایشی، بهتر است مزایا و معایب آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. این دو نوع پکیج نه تنها در طراحی ظاهری، وزن و مصرف انرژی، بلکه در سیستم عملکردی هم متفاوت هستند. دو جدول زیر را برای بررسی دقیق‌تر مزایا و معایب پکیج زمینی و دیواری، بررسی کنید.

پکیج زمینی
مزایامعایب
بهره‌وری بالاتر به دلیل حجم زیاد محفظه احتراقوزن زیاد (به‌خصوص در مدل‌های صنعتی)
اطمینان و عمر مفید بیشتر به دلیل استفاده از مبدل‌های حرارتی ساخته شده از چدن با دیواره ضخیمنیاز به نصب یک دودکش در بیرون از خانه
عدم الزام به اتصال برق برای کار کردن و گرم کردن فضاابعاد بزرگ و اشغال فضای زیاد در خانه
پکیج دیواری
مزایامعایب
اقتصادی‌تر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی با راندمان ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از پکیج زمینینیاز به اتصال برق برای کار کردن پمپ‌ها، سنسورها و سیستم اتوماسیون
محفظه احتراق بسته و داشتن ابعاد کوچک‌تر و سهولت نصب در هر مکانیحساسیت به افت ولتاژ برق و سوختن یکی از اجزای داخلی در اثر نوسانات جریان
امکان کنترل عملکرد با دسترسی بیشتر و سیستم اتوماسیون وابسته به تغییرات آب‌وهوا، دسترسی به اینترنت و حتی امکان کنترل از راه دور با گوشی هوشمندنصب پیچیده و طولانی

سعی کنید انتخاب خود را با دید بازتری انجام دهید تا در آینده، نیازی به جایگزین کردن آن نداشته باشید. جابجایی و جایگزین کردن یک پکیج زمینی با دیواری و یا بالعکس، هزینه‌های زیادی برایتان خواهد داشت.

سخن پایانی

تفاوت پکیج دیواری و زمینی را در این مطلب بطور کامل بررسی کردیم. اگر می‌خواهید برای خانه یا فضای محل کار خود یکی سیستم گرمایش جدید نصب کنید اما نمی‌دانید که پکیج زمینی یا دیواری برایتان مناسب‌تر است، نکات بررسی شده در این مطلب را از دست ندهید. پکیج‌های دیواری جای کمتری را اشغال می‌کنند و به دلیل ظاهر مدرن‌تر، برای فضاهای جدید و امروزی مناسب‌تر هستند. اما در مقابل، پکیج زمینی جای زیادی را گرفته و درعین‌حال، دوام و عمر مفید بالاتری دارد. البته که پکیج‌های دیواری ارزان‌تر هستند. بطورکلی، انتخاب بین این دو سیستم، به بودجه شما، عملکرد مورد انتظار، فضایی که قرار است آن را نصب کنید و … بستگی دارد. اگر درباره تفاوت پکیج زمینی و دیواری سوالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

مركز تخصصی تاسيسات بشارتي فر – نافعی با فن آوری مدرن و بروز ، ارائه کننده کیفی ترین اقلام در سراسر استان گلستان در حوزه تاسیسات بوده و با اتخاذ تدابیر منحصر بفرد در انتخاب نمایندگان ، محصولات خود را به شکل کاملا سیستماتیک و با ایجاد شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش در سراسر استان گلستان عرضه می نماید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت   تاسیسات بشارتی فر – نافعی   می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه